رئيس التحرير : مشعل العريفي

مصر ..صاحبة فيديو التحرش المثير تخرج عن صمتها وتعلق على حكم براءة المتهمين

تابعوا المرصد على Google News وعلى سناب شات Snapchat

صحيفة المرصد: علقت بسنت محمود، الشهيرة إعلاميا في مصر بـ "فتاة ميت غمر" على حكم براءة المتهمين بالتحرش بها في فيديو أثار جدلا كبيرا.
فضلت عدم الظهور وقالت الفتاة في منشور لها، اليوم: "أنا بسنت، أو فتاة ميت غمر، كما تداولت الميديا أخباري من ديسمبر اللي فات، طول الوقت اللي فات فضلت عدم الظهور وانتظار نتائج المسار القانوني لقضيتي (هتك عرض وتحرش جنسي جماعي)، من قبل 7 أشخاص بمدينة ميت غمر، على أمل إن حقي يرجع في واقعة تم تسجيلها على كاميرات المراقبة في المنطقة، والنتيجة أخدوا براءة".
وأشارت الفتاة إلى أنه منذ وقت الحادثة من حوالي 4 شهور تم تهديدها أكتر من مرة بالقتل والتشويه والاغتصاب، وتم التشهير بها والضغط عليها ومساومتها أكتر من مرة لتنازل عن القضية.
4 شهور وتابعت: "4 شهور وأنا مش حاسة غير بمشاعر رعب وقلق وظلم وإهانة، مش عارفة أفكر في حاجة غير الحادثة ورغم كل محاولات الضغط عليا للتنازل رفضت وقررت أكمل في القضية، وبعد كل ده في تاني جلسة لمحاكمة اللي انتهكوني أخدوا براءة وحاليا محامي المتهمين بيهدد بمقاضاتي، فأنا عايزة مسؤول يرد عليا ويفهمني دي رسالة معناها ايه! إيه الرسالة اللي عايزين توصلوها للستات اللي بيتم انتهاكها؟ وإيه الرسالة اللي عايزين توصلوها لكل مجرم متحرش/ معتدي/ مغتصب؟".
براءة جميع المتهمين وكانت محكمة جنايات المنصورة بمحافظة الدقهلية، قضت الأحد، ببراءة جميع المتهمين، حيث استمعت المحكمة على مدار يومين لمرافعات هيئة الدفاع عن المتهمين، وكذلك استمعت إلى المجني عليها وشهود الواقعة، إلى أن أصدرت حكمها.

arrow up